Kompresory delíme podľa spôsobu zvyšovania tlaku plynu na:
Objemové kompresory sa podľa konštrukcie delia na:
a) piestové – stlačenie plynu v kompresore sa dosahuje priamočiarym vratným pohybom piesta vo valci. Pri pohybe nadol sa nasáva plyn sacím ventilom, pri pohybe nahor sa plyn stláča a cez výtlačný ventil sa vytláča z valca. Piest je poháňaný otáčaním kľukového hriadeľa.
b) rotačné – k stláčaniu plynu dochádza rotáciou dvoch rotorov otáčajúcich sa okolo svojich rovnobežných osí. Stláčaný plyn sa pri pohybe rotorov oddelí od nasávacieho priestoru potom sa jeho objem tlakom rotorov na plyn zmenšuje, čím stúpa jeho tlak.
Existuje veľa druhov rotačných kompresorov, z ktorých je v priemysle najrozšírenejší skrutkový, s dvoma do seba zapadajúcimi rotujúcimi skrutkami.
pozri: - ako pracuje skrutkový kompresor >
Delenie kompresorov podľa:
výstupného tlaku: - nízkotlaké, výtlačný tlak < 0,5 MPa
- strednotlaké, výtlačný tlak 0,5 < 1,5 MPa
- vysokotlaké, výtlačný tlak 1,5 < 450 MPa
pohonu: - priamy (napríklad cez spojku)
- nepriamy (so zmenou otáčok - remeň, prevodovka)
stavby: - stacionárne, prenosné a pojazdné
chladenia: - chladené vodou a chladené vzduchom